PRESENTACIÓ

LA MOLINA – VALLTER SKIMARATHON és una cursa d’esquí de muntanya que es corre amb equips de 2 o 3, i que vol ser fidel a l’estil clàssic de travessa d’alta muntanya. N’hi ha més llargues i de més dures, però només aquí podràs travessar el Pirineu de Girona amb esquís, unint 3 de les estacions d’esquí i muntanya més mítiques de Catalunya com són LA MOLINA , VALL DE NÚRIA i VALLTER 2000 .

El recorregut comença a La Molina (Zona Alabaus) amb la pujada més llarga i amb més desnivell de la cursa, pujant pel llarg, suau i assolellat llom que passa per llocs tan coneguts com el Coll de la Creu de Maians, el cim de coma Morera i el Pas dels Lladres. Mentre pugem, les vistes del Ripollès i Osona a la dreta i la Cerdanya i el Capcir a l’esquerra són espectaculars. Aquí comença l’alta muntanya, primer el Pic de Duran (2.540m) on arriba el teleski més alt del Pirineu Oriental, a l’estació d’Err-Puigmal. A continuació, un curt descens ens encara cap a una estètica aresta que ens portarà a l’últim tram de pujada del punt més alt de la cursa i del Pirineu de Girona, el cim del majestuós Puigmal (2.910m). Després d’una de les millors i més llargues baixades de la Cerdanya / Ripollès, arribem al Santuari de Núria (1.970m) on ens espera un complet avituallament per encarar amb energia la pujada al Coll de Noucreus (2.796m). El tram més tècnic i alpí de la cursa ens conduirà fins al Pic de la Vaca (2.826m) i el Coll de Tirapits (2.783m.) On començarem una entretinguda baixada fins als peus de l’últim obstacle a superar, el Pic de construccions ( 2.881m.) un cop arribats al cim més mític de l’esquí de muntanya al Ripollès, només una ràpida baixada ens separa de l’objectiu final: Vallter 2.000 una carrera exigent física i mentalment, però assequible tècnicament, que et farà viure l’esperit de les travessies d’esquí d’alta muntanya, amb un encant i una màgia especial, potser la mateixa que van viure els pioners de l’esquí de muntanya del nostre país cap a l’any 1947 durant la primera edició de la Travessa Núria-la Molina.

Aventura, repte, travessa mítica, treball en equip, muntanya en estat pur, esperit competitiu… tot això i molt més ho podràs viure a La Molina el 26 març 2016!

Jordi Canalsimage005
  • Salutació d'en Jordi Canals Quan tenia nou anys em mirava el mapa de l’Alpina de Núria i llegia com els pioners feien travesses des de Núria cap a La Molina i cap a Setcases. L’any 1921 en Lluís Estasen i companys van fer la primera travessa amb esquís des de Núria fins a La Molina i el 1947 es va realitzar per primera vegada com a competició seguint una tradició que comença en el nostre país l’any 1927 amb la Travessa del C.E. de Catalunya que pujava als cims de La Tosa i del Puigllançada amb sortida i arribada al xalet del CEC. Durant molts anys, en una època que pocs tenien cotxe, les competicions d’esquí de muntanya tenien el santuari de Núria o La Molina com a punt de sortida, aprofitant que s’hi arribava en tren i cremallera. Així es celebraven , a més de curses com la Núria –Setcases o la Núria- Noufonts –Noucreus –Núria , travesses totes elles en que no hi havia banderoles ni sovint més controls que els de sortida i arribada. Vaig córrer amb en Jacques Soulié la darrera Núria -La Molina i recordo com vam baixar pocs metres esquiant des de dalt del Puigmal, vam canviar les botes d’esquí de muntanya per sabatilles de córrer i vam arribar sense tocar neu al Pla d’Anyella on hi havia el control d’arribada. Quan em van comentar la idea de repetir en competició la travessa del Pla d’Anyella cap a Ull de Ter vaig pensar que no cada any hi ha neu, però la llarga pujada cap al Puigmal, el descens cap a Núria i els successius canvis de paisatge, tant nostrats, que ens porten cap a l’Est i la Mediterrània la fan una gran travessa. Segur que més d’un any s’haurà de córrer algun tros sense neu, però té una magnitud i una tradició que no ens pot deixar indiferents ni mentre la fem ni a l’arribar a destí. Jordi Canals i Fontan Guanyador de la Puig d’Alp- Puigllençada 1978
  • Salutació d'en Marc Pinsach El Pirineu Gironí i més concretament La Molina i Núria han sigut el bressol de l’excursionisme català. És el lloc on va néixer l’esquí com una pràctica lúdica i esportiva i des d’on s’han fet els primers i més importants passos en l’esquí de muntanya de competició. Des de la primera cursa celebrada a la Molina fins als nostres dies amb el Centre de Tecnificació que de la mà d’en Jordi Canals ha fet de les muntanyes de la Molina i el Puigmal una fàbrica de campions. Bé doncs, un cop més aquestes muntanyes que tantes alegries ens han donat es vesteixen de llarg per acollir una cursa ambiciosa, aventurera i que reuneix l’esperit romàntic dels pioners. Creuar tot el Pirineu Gironí, de la Molina a Vall-Ter, significa un repte físic i tècnic al nivell de les grans clàssiques dels Alps. A part, la lògica del traçat ens permetrà recuperar el sentit romàntic de l’esquí de muntanya d’aquelles travesses Núria-La Molina dominades a plaer per la mítica parella Canals-Soulié o de quan l’esquí de muntanya era un mitjà de transport per unir diferents valls. Marc Pinsach Campió d'Espanya d'esquí de muntanya 2013-2014